„Abecedarul” adolescentului
De mai mult timp am simţit nevoia unui Manual al adolescentului, idee care a entuziasmat mai mulţi prieteni şi colegi, care însă n-au dorit să se angajeze în elaborarea lui, părându-le prea suficient de dificil. Neavând ce face, ne-am încumetat singuri să încercăm s-o rezolv într-o primă formă, deocamdată. Avem convingerea că nu am atins majoritatea problemelor cu care se confruntă adolescenţii generaţiilor mereu actuale şi foarte importantele.
Am procedat, de asemenea, la înregistrarea celor mai utilizaţi termeni şi concepte, dându-le şi elemente de definiţie şi de bună înţelegere pentru ca tinerii să le recunoască, iar rezolvarea lor, apoi, s-o facă consultând specialiştii în domeniile de referinţă în mod obligatoriu şi fără întârziere.
Am constatat că actuala generaţie, în parte, este deosebită într-o oarecare măsură faţă de cea precedentă pentru că, în primul rând, se află sub influenţa unor fenomene actuale psiho-sociale cunoscute şi cercetate cu acribie de specialişti, atât din Statele Unite ale Americii, cât şi din multe din ţările Occidentale. Realitatea este că, în acest răstimp, societăţile citate, dar nu numai că au cunoscut un ritm de evoluţie extraordinară, inclusiv în importanta şi acuta problematică cu care se confruntă tinerii adolescenţi de azi.
Scopul nostru a fost de a le putea pune la dispoziţie un GHID, cum am spus, cuprinzând principalele probleme ale ADOLESCENŢEI adunate pe baza unor chestionare făcute cu elevi şi studenţi, cu scopul de a numi şi recunoaşte semnele unor fenomene.
Aşadar, trebuie recunoscută realitatea, pentru că adolescenţii descoperă o lume cu totul nouă pentru ei şi trebuie să ştie cu ce probleme se confruntă şi că există cineva „acolo”, iar când au nevoie de informare calificată trebuie să apeleze la medici sau părinţi, în primul rând.
Adolescenţii de astăzi, numiţi şi GENERAŢIA „Z” sau: igeneration, generaţia post-milenială sau concentrată sub denumirea generala de „nativi digitali”, reprezintă, de exemplu, aproximativ 25% din populaţia Statelor Unite, unde a apărut şi denumirea. În proporţie de 91%, adolescenţii, care compun această generaţie, adică nucleul Generaţiei Z, au acces la smartphone, 69% dintre ei au acces la tableta şi 90% se uita zilnic pe YouTube.
Membrii acesteia sunt primii care au crescut utilizând media, tehnologia mobilă şi, cu siguranţă, primii care s-au folosit de mici, de tehnologia video mobilă. Astfel, dacă luăm ca referinţă înfiinţarea YouTube-ului, în 2005, cei mai mulţi dintre membrii Generaţiei Y îşi amintesc de existenţa unei lumi fără video mobil – în vreme ce majoritatea Generaţiei Z nu îşi aminteşte de aşa ceva.
Dumitru TIUTIUCA